طرح درس فارسی سوم ابتدایی- درس هفتم: کار نیک از لینک زیر قابل دانلود می باشد. روش تدریس مورد استفاده در این طرح درس از نوع ایفای نقش می باشد.
عنوان درس:
کار نیک (درس 7 :قسمت اول درس)
موضوع درس:
نیکو کاری
مدت جلسه:
45 دقیقه
گروه مخاطب:
دانش آموزان سوم ابتدایی
اهداف درس
1ــ تقویت حس آینده نگری و نیک اندیشی در دانش آموزان
2ــ آشنایی دانش آموزان با زمان آینده
3ــ تقویت مهارت خواندن
4ــ آشنایی با متن تلفیقی نثر و نظم
در همین ارتباط:
منبع اصلی استفاده شده برای این درس:
شاه انوشیروان به موسم دی
رفت بیرون ز شهر بهر شکار
در سر راه دید مزرعهای
که در آن بود مردم بسیار
اندر آن دشت پیرمردی دید
که گذشته است عمر او ز نود
دانهٔ جوزدر زمین میکاشت
که به فصل بهار سبز شود
گفت کسری به پیرمرد حریص
که: «چرا حرص میزنی چندین؟
پایهای توبر لب گوراست
تو كنون جوز میکنی به زمین
جوز ده سال عمر میخواهد
که قوی گردد و به بار آید
تو که بعد از دو روز خواهی مرد
گردکان کشتنت چه کار آید؟»
مرد دهقان به شاه کسری گفت:
« مردم از کاشتن زیان نبرند
دگران کاشتند و ما خوردیم
ما بکاریم و دیگران بخورند»
طرح درس دوم مرتبط برای همین موضوع (طرح درس فارسی سوم ابتدایی: درس هفتم):
درس هفتم : کار نیک
اهداف درس :
1. تقویت حس آینده نگری و نیک اندیشی در دانش آموزان
2. آشنایی دانش آموزان با زمان آینده
3. آشنایی با متن تلفیقی شعر و نثر
جلسه ی اول
1. تدریس متن درس 35 دقیقه
2. انجام فعالیت درک مطلب 10 دقیقه
روش تدریس پیشنهادی : روش ایفای نقش
این روش برای تجسم عینی داستان درس مناسب است . از ویژگی های ممتاز این روش ارتباط عاطفی مشاهده کنندگان با ایفا گران نقش و درک ساده محتوا است .
مرحله ی اول : انتخاب بازیگران
برای ترغیب دانش آموزان نمایش را معرفی کنید و متن آن را شرح دهید و گروه نمایش را تشکیل دهید.
مرحله ی دوم : آماده سازی
به گروه نمایش فرصت دهید با هم تمرین کنند و آماده ی کار شوند .
مرحله ی سوم : بیان اهداف برای دانش آموزان
هدف از این فعالیت در حال انجام و تکالیف دانش آموزان را تبیین نمایید .
مرحله ی چهارم : اجرای نمایش
هر یک از افراد نقش خود را اجرا می کند و جمله ی مربوط به نقش را با آهنگ و لحن مناسب ادا می نماید.
مرحله ی پنجم : پرسش و پاسخ
سوالاتی در خصوص شخصیت فرمانروا ، پیرمرد و حادثه ی اتفاق افتاده مطرح نمایید و پاسخ دانش آموزان را تایید تکمیل و تحلیل کنند
مرحله ششم : توضیح و تعیین تکلیف
مطلب آموزشی را جمع بندی کنید و متناسب با سطح توانمندی های آن تکلیفی را برایشان تعیین نمایید .
مثال
تکلیف پیشنهادی اول : داستان کار نیک را در در چهار صحنه ی مهم آن نقاشی نمایند و یک توضیح یک جمله ای زیر تصویر بنویسند .
تکلیف پیشنهادی دوم : متن اصلی شعر را با کمک بزرگتر ها پیدا کنند و با خط خوش بنویسند .
جلسه ی دوم
1. انجام فعالیت واژه آموزی 20 دقیقه
2. تمرین خواندن با هدف درست و روان خوانی 25 دقیقه
واژه آموزی
ابتدا از دانش آموزان بخواهید با روش های صامت خوانی ، داستانک واژه آموزی را بخوانند ، تا توجه بچه ها به مضمون داستان جلب شود . حالا برگه هایی را که قبل آماده کرده اید بین گروه ها توزیع نمائید .
بسمه تعالی
عنوان : واژه آموزی درس هفتم نام گروه تاریخ
خرس کوچولوی قصه ی ما آن روز ، خیلی ………………………… بود . او در حالی که مشغول بازی در جنگل زیبا بود و ………………….. ود صدایی شنید . وقتی جلوتر رفت خرگوش کوچکی را دید که دستمالی را مانند ………………….. به سر بسته بود. انگار ………………… داشت . خرس کوچولو به او کمک کرد تا نزد هدهد دانا برود او از این کار احساس نشاط و ………………. می کرد .
1) دانش آموزان عزیز لطفاً با توجه به متن که در کتاب خواند ید جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید . سپس آن کلمات را دوباره این جا بنویسید.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2 ) دو قسمتی از کلمه که در همه ی کلمه ها به چشم می خورد خط بکش
امتیاز گروه عالی بسیار خوب خوب نیاز به دقت بیشتر
یکی از راه های واژه سازی (ترکیب اسم سر + اسم یا صفت ) آموزش داده می شود .
جلسه ی سوم
1. صفحه ی اول کتاب نوشتاری (فعالیت های درس ) 25 دقیقه
2. انجام فعالیت های نگاه کن و بگو 20 دقیقه
جلسه س چهارم
1. املا 25 دقیقه
2. آموزش فعالیت بیاموز و بگو 20 دقیقه
املا
در این درس برپایی جشنواره کلمات پیشنهادی می گردد . از دانش آموزان بخواهید قبلاً کارتی در ابعاد A5 با مقوا تهیه نمایند و حاشیه آن را در رنگ هنر هر طور که مایل هستند تزئین کنند . سپس متن درس را بخوانند و یک کلمه از درس که برایشان جالب تر و مهم تر است انتخاب کرده با خط خوش روی کارت هایشان بنویسند .
حالا به نوبت جلوی کلاس آمده کارت خود را به جمع کلاس نشان دهند و با صدای بلند بخوانند یک نفر مسئول ثبت کلمات روی تخته کلاس است . در انتها کلمه ای که بیشترین تکرار را داشته باشد برنده ی جشنواره ی کلمات اعلام می شود .
بیاموز و بگو
زمان آینده را با قصه گویی به دانش آموزان تفهیم کنید .
نکته : این زمان تنها بر آینده دلالت دارد و با مضارع فعل خواستن (خواهم ، خواهی) همراه است . بچه ها وقتی که در مورد کارهای آینده ی خود توضیح می دهند ؛ سعی کنید که آن ها را به گونه ای هدایت کنید تا ترکیبی از بن مضارع خواستن در جمله های آن ها رعایت شود .
جلسه ی پنجم
1. تکمیل صفحه ی سوم کتاب نوشتاری 20 دقیقه
2. تمرین خواندن 25 دقیقه
جلسه ی ششم
1. تمرین خواندن ( تاکید بر لحن ، آوا و آهنگ مناسب) 25 دقیقه
2. املا 20 دقیقه
تمرین خواندن (تاکید بر لحن ، آوا و آهنگ مناسب)
متن درس هفتم ، لحن گفتگوی عادی دارد . گفتگو ها انواع مختلفی چون مناظره، رجز خوانی دارد
1. لحن دو طرف گفتگو را با توجه به شخصیت های آن ها در نظر گرفت
2. رعایت عواطف و احساسات دو طرف مکالمه ، کار را برای شنونده جذاب می کند .
3. رعایت لحن گفتار به تناسب موقعیت شغلی و اجتماعی افراد ضرورت دارد.
جلسه ی هفتم
تکمیل صفحه ی سوم کتاب نوشتاری هنر و سرگرمی 45 دقیقه
در تمرین خط تحریری آموزش اتصال نشانه «ج» به نشانه ی قبلی در کلمات رنج و گنج حائز اهمیت است ون نوشتن کلمه ی « میّسر» نیز احتیاج به تمرین دارد .
جلسه ی هشتم
1. تکمیل صفحه ی چهارم کتاب نوشتاری (نگارش) 25 دقیقه
2. مرور مطالب درس 20 دقیقه
نگارش
با توجه به اهمیت انتخاب موضوع برای بند نویسی به این مهم پرداخته می شود . موضوعات پیشنهادی از طرف دانش آموزان بسیاری متنوع خواهد بود و اگر خیلی غیر مرتبط با مفهوم نباشند پذیرفته است و قاعده و کلیشه ی خاصی برای ارائه ی موضوع تبیین نشده است .
جلسه ی نهم
1. ارزش یابی از مهارت خواندن 20 دقیقه
2. ارزش یابی از فعالیت های درس 25 دقیقه
جلسه ی دهم
1. املا 25 دقیقه
2. حکایت پایان فصل کتاب خوانداری 15 دقیقه
حکایت
انتخاب متن « بهانه» با درون مایه ی طنز ارتباط دانش آموزان را با متن « حکایت » میسر می کند .
جلسه ی یازدهم
صفحه ی فعالیت ها ی تکمیلی ، کتاب نوشتاری 45 دقیقه
بیشترین دقت این جلسه را به کتاب خوانی و طرح سوال توسط گروه ها اختصاص می دهید. طرح سوال مانند الگوی سوال دوم سبب می شود دانش آموز با دقت به متن داستان گوش کنند و در تقویت مهارت درک متن بسیار موثر است .