نقدی بر استخدام آموزش و پرورش در سال 1394-1395 (از مجرای ماده 28)

نقدی بر استخدام آموزش و پرورش در سال 1394-1395 (از مجرای ماده 28)+آدرس تلگرامی استخدامی آموزش و پرورش 95

در سال 94 پس از برگزاری آزمون  استخدامی آموزش و پرورش، برای اولین بار، دوره مهارت آموزی برای پذیرفته شدگان این آزمون که قریب به 5000 نفر بودند به اجرا گذاشته شد. همچنانکه زمان برگزاری این آزمون چندین بار به تعویق افتاد، زمان شروع دوره مهارت آموزی یک ساله نیز به تعویق افتاد و به یک دوره هفت ماهه مبدل گردید. دوره ای که تقریبا تمامی شرکت کنندگان در ان از نحوه برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی آن ناراضی و نسبت به آن معترض بودند. اگرچه هدف از اجرای این دوره بسیار قابل تحسین بود متاسفانه در عمل ناکارآمدی و ضعف شدید آن برملا گردید. از جمله این موارد عبارتند از :

– ضعف در برنامه ریزی محل برگزاری دوره ها

– ضعف در برنامه ریزی عناوین درسی ارائه شده و اولویت بندی آن

– ضعف در برنامه ریزی زمان و بودجه بندی دروس ارائه شده

– ضعف در توان علمی کادر آموزشی با توجه به قابلیت های دانشجویان

– ضعف در استفاده از پتانسیل ها و توانمندی های خود دانشجویان پذیرفته شده

– ضعف در اجرای عدالت آموزشی در ارتباط با مهارت آموزان

– ضعف در ارزشیابی آغازین، تکوینی و تراکمی از مهارت آموزان

– دریافت هزینه برگزاری دوره ها از مهارت آموزان

– عدم توجه به مشکلات آموزشی، معیشتی، خانوادگی و … مهارت آموزان

– تأخیر در معرفی اسامی دانش آموختگان به آموزش و پرورش و مسائل متعاقب

– ناهماهنگی میان آموزش های دانشگاه فرهنگیان با دوره های آموزشی آموزش و پرورش

متاسفانه با وجود اینکه هر منطق و عرفی حکم می کند پذیرفته شدن در آزمون استخدامی به معنای استخدام باشد – چنانکه در تمامی نهادهای دولتی این موضوع صحت دارد – وزارت آموزش و پرورش بدون توجه به انفصال پذیرفته شدگان از مشاغل موقت یا دائم قبلی شان و در نتیجه اختلال حتمی در وضعیت معیشتی آنها، علاوه بر اینکه به برقراری حقوق آنها اقدام نکرد بلکه چندین میلیون تومان هزینه از بابت شهریه، خوابگاه، غذا، ایاب و ذهاب و … به مهارت آموزان تحمیل نمود و این خود بر بار مشکلات انها افزود. 

باز هم بدون منطقی صحیح، اقدام به ارزیابی از مهارت اموزان تحت عنوان “آزمون جامع” و در نهایت مشروط و یا تجدید دوره نمودن تعداد زیادی از آنها نمود. آزمونی که اعتبار آن به شدت زیر سوال بود. در واقع آزمون جامع بر اساس برنامه های دانشگاه فرهنگیان قرار بود برای اولین فارغ التحصیلان این دانشگاه که از ابتدای تاسیس مشغول تحصیل در آن شده بودند، اجرا شود، اما در اقدامی ناموجه این آزمون نه برای دانشجویان خود دانشگاه، بلکه تنها برای مهارت آموزانی که در سال 1394 پذیرفته شده بودند به مورد اجرا گذاشته شد. 

در نهایت دردناک ترین بخش ماجرا این بود که ساعات دوره های آموزشی گذرانده شده برای مهارت آموزان، پس از ورود به عرصه معلمی، به هیچ عنوان لحاظ نگردید.

به طور کلی این دوره تنها برای مهارت آموزانی که فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای بهترین دانشگاه های کشور بودند، فایده ای در بر نداشت بلکه آنان را از منظر روحی هرچه بیشتر دچار مشکل و عذاب ساخت….

امید است آزمون و خطایی که در سال 1394 برای پذیرفته شدگان ماده 28 آموزش و پرورش، توسط دانشگاه فرهنگیان به مورد اجرا گذاشته شد، برای پذیرفته شدگان سال 95 و بعد از آن اجرایی نشود. 

آدرس کانال و گروه تلگرامی استخدامی آموزش و پرورش 1394

Newteachers@

Amoozyaran.ir

مطلب پیشنهادی

مدرسه کیفی _ ویلیام گلسر

تصمیم دارم از امروز هر آنچه از کتاب مدرسه کیفی دکتر گلسر می آموزم را …

یک دیدگاه

  1. سلام
    موقع استخدام که بدترین شکنجه ها رو به ما وارد کردن. حالا هم که استخدام شدیم مدرک هامون انگار چوب تو چشم معلمای با سابقه هستش! انگار ما حق باباشون رو خوردیم. طرف با چند سال سابقه هم ناز سابقش رو به رخ ما میکشه. اصلن یکی نیست بگه بابا من مگه با شما کاری دارم که همش میگین بابا مدرک های الان کشکیه و هزار تا حرف و حدیث دیگه…………….
    بابا جان همین که ما رو رسمی نمیکنن برو خوش باش. همین که از اول دانشجوییت سربار مملکت بودی برو خوش باش……به اندازه حقوقای دانشجویی تا الانت چند برابر هزینه کردم تا حالا به همون اندازه سختی بیکاری کشیدم…… هرچقدر بخای منم حرف دارم ……ولش کن…………..

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *